Nyhed
Børneloppen Odense og HOME-START Familiekontakt Odense har startet et bæredygtigt samarbejde ved at sælge upcyclet børnetøj til gavn for miljøet. Salget går ubeskåret til, at HOME-START kan støtte endnu flere pressede småbørnsfamilier.
Af Mia Augustinus, HOME-START Familiekontakt Odense
En bluse med en blomsterlap og en kjole med knapper ned ad skørtet. Tøj, der har fået et unikt særpræg og med et helt nyt mærkat: upcyclet genbrugstøj. Begrebet upcycling dækker over en opkvalificerende form for genbrug, hvor man tilføjer varen ny værdi.
I Børneloppen Odense er der kommet en ny stand med børnetøj, som adskiller sig fra det resterende. I samarbejde med kreative frivillige fra foreningen HOME-START Familiekontakt Odense har hullet og plettet tøj nemlig fået nyt liv på stand 226. “Tøjet er blevet megafedt. Man er ikke i tvivl om, at der er upcyclet, og reparationerne er lavet på sjove og finurlige måder. Jeg tror virkelig, at det her med at upcycle kan noget, for der er så meget god brug i tøjet endnu. Og tiden lige nu er bare til at sætte fokus på, at upcycling er ret fedt, og man får også noget, som ingen andre har,” fortæller indehaver af Børneloppen Emilie Albjerg.
Sækkevis af tøj
Samarbejdet mellem Børneloppen og Home-Start Odense tog sin begyndelse, da Børneloppen valgte at donere overskydende børnetøj til Home-Starts lokalafdeling i Odense. Det drejer sig om tøj fra kassen med glemte sager, når et stykke tøj mister sit prismærke eller hvis en kunde vælger at videregive det tøj, som ikke er blevet solgt, når standlejen ophører. Så bliver standen pakket gratis ned af medarbejderne i Børneloppen og lagt til side til Home-Start.
Vi ville gerne støtte noget lokalt, og vi syntes, at HOME-START Odense var en fed sag at støtte. Så vi tilbød dem to gratis stande inklusiv alt det tøj, de havde lyst til, og siden er samarbejdet bare vokset med gode idéer fra begge sider. Så vi har udviklet os sammen, og nu er der kommet projektet med upcycling til også, siger Emilie Albjerg.
Projekt upcycling af genbrugstøj kom sig af, at Børneloppen har en regel om, at man ikke må sælge hullet og plettet tøj. Når medarbejderne alligevel finder noget på standene, bliver det sorteret fra, og lige pludselig stod butikken med enormt meget tøj, som i princippet bare skulle i skraldespanden. Det er jo et stort ressourcespild, for ofte er det super fine stykker tøj, som ikke fejler andet end en lille plet eller et lille hul. Det er så ærgerligt. Jeg så på Pinterest og Instagram, at der blev lavet sjove lapper på designervarer, og der tænkte jeg, at vi måtte kunne lave noget, der mindede om, forklarer Emilie Albjerg og fortsætter:
Det drejer sig om sækkevis af tøj. Så jeg talte med Jeannette Schellenberg, som er ansvarlig for vores samarbejde med Home-Start, og jeg spurgte hende, om vi ikke kunne gøre et eller andet. Hun var på med det samme og vendte tilbage med den løsning, at frivillige i HOME-START gerne ville upcycle tøjet.
Genbrugskroner gavner familier
Jeannette Schellenberg er frivillig i HOME-START Odense og sørger for standene i Børneloppen. Hendes HOME-START-rejse startede tilbage i 2007, hvor hun var med til at grundlæggende foreningen i Danmark. Hun valgte at gå på efterløn syv år senere, men kunne ikke sige farvel til foreningen. Derfor har hun været frivillig lige siden, og da samarbejdet med børneloppen blev en mulighed, greb hun den med det samme.
Jeg hoppede på projektet som en slags genbrugstante, der passer de to stande i butikken. Det er der faktisk en del arbejde i, men det er et job, som jeg synes er sjovt. Når Børneloppen ringer og siger, at nu er der altså otte nye sække med ting, så ryger det hjem i min udestue, hvor jeg sorterer det, fortæller Jeannette Schellenberg.
De penge, som HOME-START Odense tjener i Børneloppen, er medvirkende til, at endnu flere pressede småbørnsfamilier i Odense kan få støtte fra foreningen og dens frivillige familievenner. Dermed går pengene ubeskåret til et godt formål. Den nye stand med upcyclet børnetøj er derfor en ekstra indtjening, som Jeannette Schellenberg sætter stor pris på.
At vi får endnu en stand tilbudt betyder dels større økonomisk støtte, hvilket vi er meget taknemmelige for, og desuden betyder det, at Home-Starts virke synliggøres i omgivelser, hvor mange småbørnsfamilier kommer og handler, siger Jeannette Schellenberg. Ifølge indehaver i Børneloppen Odense Emilie Albjerg, går HOME-START Odenses værdier fuldstændig i spænd med butikkens.
“Vi håber sådan, at vi kan være med til at gøre en forskel, og vi er rigtig glade for, at vi kan være med til at støtte det seje fællesskab og vigtige arbejde, som de har i HOME-START. Så det er dejligt, at salget fra standene går direkte til de udsatte familier. Samtidig kan vi reklamere lidt for hinanden og skabe noget synlighed, der måske kan være med til, at endnu flere finder ud af, hvad HOME-START er”, siger Emilie Albjerg.
En bæredygtig forskel
Børneloppen arbejder med en miljøberegner, hvor man kan følge med i, hvad ens genbrugskøb betyder for miljøet. Ved at købe en brugt actionman til 50 kroner sparer man eksempelvis miljøet for 10,6 kilometer kørt i bil og 522 liter vand – dermed 87 toiletskyld. Det er med til at sætte ekstra fokus på bæredygtighed hos kunderne.
Tøjproduktion er jo en af de miljømæssige største grisebasser, vi har. Det er absurde liter vand, der bliver brugt til at producere en t-shirt. Så hvis man bare en gang imellem køber genbrugstøj, er man med til at gøre en kæmpestor forskel, for her er der rigtig stor vinding ved en meget lille indsats, siger Emilie Albjerg og tilføjer:
Køber man så noget af det tøj, som HOME-START har upcyclet, så ruller bolden virkelig. Jeg mener jo ikke, at der er den store forskel på at handle nyt frem for at købe hos os, for du kan næsten få det samme her. At der så er et andet barn, der har holdt af og elsket tøjet før, kan jeg ikke se et problem i. For ved ni ud af ti af tingene kan du ikke se, at de har været brugt før.
I HOME-START Odense er bæredygtighedstanken fuldstændig inkorporeret. Foreningen bekender sig ifølge Jeannette Schellenberg til FN’s Verdensmål, hvor særligt mål nr. 12 om ansvarligt forbrug og produktion er vigtigt.
Bæredygtighed fylder meget i mit arbejde. Når jeg står i min udestue og sorterer tøj, tænker jeg over de forskellige familiers historie, der kommer til udtryk igennem tingene. Det giver så god mening med det her upcyclingsprojekt, hvor småreparationer kan give tøjet nyt liv. Så jeg håber, at kunderne vil tage rigtig godt imod den nye stand 226, hvor de kan være med til at gøre en forskel for både HOME-START og miljøet, siger Jeannette Schellenberg.
Om HOME-START Familiekontakt Odense
HOME-START Familiekontakt Danmark er en frivillig, social forening, hvor frivillige familievenner støtter småbørnsfamilier, der står i en vanskelig livssituation. De frivillige familievenner tilbyder venskabelig støtte og praktisk hjælp to timer om ugen i minimum et halvt år. HOME-START har som målsætning at forebygge og afhjælpe kriser og sammenbrud i familierne gennem støtte i eget hjem fra familievennerne. HOME-START Familiekontakts lokalafdeling i Odense har vundet Odenses Bæredygtighedspris og Odense Kommunes Ildsjælepris. HOME-START findes aktuelt i 15 kommuner fordelt i landets fem regioner. Den danske afdeling er en del af Home-Start Worldwide, som findes i 22 lande. Yderligere information om Home-Start Odenses kerneopgave findes på home-start.dk/lokalafdeling/odense.
Om Børneloppen Odense
Børneloppen er et loppesupermarked, hvor man som kunde lejer en stand og sælger sit brugte børnetøj og legetøj. Børneloppen er et franchise og butikken i Odense åbnede 30. marts 2019 som butik nummer fem i Danmark. Nu findes der 13 butikker i Danmark, og Odense-afdelingen er eneste butik på Fyn. Hos Børneloppen arbejder man med FN’s Verdensmål, hvor der ønskes at bidrage til et bedre klima med mindre CO2 udledning og mindre vandforbrug.
For mere information – kontakt:
– Emilie Albjerg, indehaver af Børneloppen Odense: Tlf. 93 93 22 22 – odense@boerneloppen.dk
– Jeannette Schellenberg, frivillig i HOME-START Familiekontakt Odense og ansvarlig for samarbejdet med Børneloppen: Tlf. 26 47 19 33