Nyhed
HOME-START Familiekontakt har indgået et samarbejde med virksomheden Taishō, der har skabt en designplakat som kvalitetsstempel til foreningen. Iværksætterparret bag virksomheden er selv småbørnsforældre og kan relatere til vigtigheden i den støtte, HOME-START Familiekontakt giver til pressede småbørnsfamilier.
Af Mia Augustinus, HOME-START Familiekontakt
I døren sidder en person på hug med åbne arme. Nærværende, smilende og imødekommende. Personen bliver budt velkommen i børnehøjde af en forælder, som har armen rundt om et yngre barn. Nærmest som vil man fortælle, at situationen er tryg og ønsket. Hvis fantasien fik lov at digte videre, kunne man næsten høre forælderen sige: “Prøv lige at se hvem der kommer der”. Plakaten med motivet beskrevet ovenfor er resultatet af et nyt samarbejde mellem HOME-START Familiekontakt og virksomheden Taishō, som laver designplakater. Folkene bag virksomheden er iværksætterparret – både privat og professionelt – 29-årige Ida Holm og 30-årige Mads Taiki. I 2019 imponerede de tv-seerne i TV2 programmet “Nybyggerne”, da de lavede gult hus til sæsonens vinderhus.
For fire år siden startede vi vores virksomhed Taishō efter at have leget med tanken i nogle år. Vi mærkede en efterspørgsel på plakaterne, fordi de havde optrådt i programmet, og så valgte vi bare at gribe effekten af eksponeringen, fortæller Ida Holm, som er uddannet grafisk designer fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole og altid har dyrket kreativiteten.
Historien bag iværksættereventyret vender vi tilbage til, men succesen har nu medført, at virksomheden har mulighed for at indgå velgørende samarbejder, som nu er tilfældet med HOME-START Familiekontakt. 50 procent af omsætningen fra den nye plakat vil Taishō nemlig donere til foreningen til gavn for arbejdet med at støtte sårbare småbørnsfamilier. Det glæder generalsekretær i HOME-START Familiekontakt Danmark Sisi Ploug Pedersen. Vi er meget stolte over og taknemmelige for, at Taishō har valgt at samarbejde med os om den smukke plakat, og donationen vil løbende kunne være med til at lette hverdagen for de familier, som har brug for støtte fra HOME-START, fortæller Sisi Ploug Pedersen.
Fra egoistliv til småbørnsfamilie
Navnet Taishō er et japansk ord for kontrast. Iværksætterparrets inspiration kommer fra både Skandinavien og Japan, da Mads Taiki er halv japaner. Han har en bachelor fra CBS i International Business, Asian Language & Culture, og derfor bygger Taishō universet på både ligheder og kontraster mellem det danske og japanske. Det kommer også til udtryk i deres anden virksomhed Seramikku, hvor de sælger japansk keramik. Nu er både plakater og keramik dog blevet forenet på adressen Volden 11 i Latinerkvarteret i Aarhus, hvor parret i foråret åbnede deres første fysiske butik.
En butik og to webshops lyder som en ægte iværksætterdrøm. En anden lykkelig omstændighed har også gjort sig gældende i parrets liv, da de for 15 måneder siden blev forældre til deres søn Kai. Selvom det er få et barn ifølge parret har været en kæmpe gave, har det også været hårdt. Så da spørgsmålet lyder, hvordan man kombinerer livsstilen som iværksætter med dét at være småbørnsforældre, bliver der smågrinet lidt.
Ja, der har vi lige skulle arbejde på balancen. Generelt var det en stor omvæltning for os at blive forældre, for vi havde jo levet et egoistliv og et meget professionelt liv på mange punkter, fordi vi simpelthen elsker at arbejde. Men vi var ret hurtige til at erkende, at vi måtte ansætte nogle flere hænder for at få regnestykket til at gå op, fortæller Ida Holm. Vores virksomhed har været vores barn indtil vi fik vores rigtige barn, kan man sige. Så det med at afgive ansvar var enormt grænseoverskridende. Men når vi kigger tilbage, har det både været nødvendigt og rigtig godt, for vi har nogle dygtige ansatte. Netop det med at være småbørnsfamilie og drive egen virksomhed er et hårdt “game”, og det er vigtigt for os at sætte ord på. Derfor kan vi også meget nemt relatere til det arbejde, HOME-START udfører, som kan lette en hård hverdag for småbørnsfamilier, forklarer Mads Taiki.
Ida Holm var i princippet på barsel i ti måneder, men det var mere en slags deltidsbarsel end det klassiske barselsliv. Det gik jo ikke, at jeg var væk fra virksomheden i ti måneder, så min barsel var mega hård. Jeg kan virkelig godt sætte mig ind i, at man kan have behov for nogle ekstra hænder i form af en familieven. Vi bor nemlig ikke i nærheden af vores familie, da vi oprindeligt kommer fra Thy og nu bor i Aarhus, siger Ida Holm og fortsætter: Vi har ikke været gode til at række ud og bede om hjælp, så vi er i stedet gået i en form for overlevelsestilstand. Jeg tror aldrig, vi fandt den helt optimale løsning på barslen, så vi havde bare Kai med overalt. Og når Kai sov, så arbejdede jeg. På den måde fik vi det jo alligevel til at gå op, selvom det var ekstremt hårdt.
En mening med arbejdslivet
Samarbejdet mellem HOME-START Familiekontakt og virksomheden Taishō er indgået af flere forskellige årsager. Helt grundlæggende synes vi, at HOME-START konceptet er virkelig fint. Det er et godt stykke arbejde, man laver i familierne, og som vi oprigtigt kan sætte os ind i. Jeg kan godt lide, at man som HOME-START familie ikke skal passe ind i en eller anden kasse, hvor du skal være godkendt for at få hjælp. Det er en vigtig pointe for mig, som har gjort, at jeg har lyst til at udbrede kendskabet til foreningen, fortæller Ida Holm.
Iværksætterparret ønsker også at sprede budskabet om foreningens arbejde, da de ikke selv kendte til HOME-START, før samarbejdet blev indgået. De har tidligere været en del af flere velgørenhedssamarbejder i tidsbegrænsede perioder, men den nye HOME-START plakat skal være starten på et nyt initiativ. Vi kunne godt tænke os et mere langsigtet samarbejde, hvor vi løbende kan være med til at hjælpe med donationer og skabe fokus. Her bliver HOME-START den første forening, som vi laver et længere samarbejde med, fortæller Mads Taiki, inden Ida Holm forklarer grundlaget for samarbejdet: Vi har indgået en aftale om, at vi laver en udgave af plakaten, som vi kommer til at sælge fast på vores hjemmeside. Løbende vil vi så donere 50 procent af omsætningen til HOME-START. Vi har en drøm om at skabe en hel kollektion af velgørenhedsplakater, og her bliver HOME-START nu den første i rækken. På trods af at Taishō stadig er en forholdsvis ung virksomhed, har Ida Holm og Mads Taiki allerede doneret til flere organisationer og foreninger. Jeg tror på mange måder, at det er drivkraften bag vores arbejde. Det er en kombination af, at folk kan lide dét, vi laver, og at de samtidig føler, at de kan hjælpe en organisation eller forening imens de samtidig får noget fint op på væggen. Så går det hele bare op i en højere enhed for os, for det er lidt som om, at alle vinder, siger Ida Holm. Rent personligt så føler vi, at vi har en mening med vores arbejdsliv – især når vores arbejde giver mening for andre. At få noget op på væggen, som både pryder ens hjem og samtidig minder én om, hvad man er med til at støtte, uddyber Mads Taiki.
Kan relatere til HOME-START
Den nye plakat er lavet af Ida Holm i et analogt udtryk ud fra hendes egen karakteristiske stil. Jeg har sådan en løs hånd, som næsten bliver lidt “krusedullet”. Den har jeg valgt at holde fast i og sige, at vi kører meget personligt ud fra min stil og dét, jeg synes er flot. Jeg arbejder enormt meget med farvekombinationer, og det har jeg nørdet meget med på den her plakat, fortæller Ida Holm. Forhåbningen er, at salget af den nye plakat kan være med til at skabe en stor gensidig værdi for både Taishō og HOME-START Familiekontakt. Begge parter vil forhåbentlig nå ud til nye målgrupper, så samarbejdet har også flere positive, kommercielle vinkler. Men det er ønsket om at støtte foreningen, der betyder allermest for iværksætterparret.
Særligt efter man selv har fået børn, så giver det bare en rigtig god følelse i maven at vide, at der er nogle familier og børn, som får gavn af det her samarbejde. Vi har oplevet rigtig mange gange at stå i en situation, hvor vi stod alene med det hele, når bedsteforældre og familie ikke lige er i nærheden. Så den oplevelse at stå og mangle et ekstra sæt hænder, har vi stået i hvis ikke dagligt så ugentligt, siger Mads Taiki.
Jeg blev faktisk helt rørt, da jeg hørte om HOME-STARTs arbejde, for det giver bare enormt god mening. Vi har som sagt støttet velgørenhed før, men her kan vi jo virkelig selv relatere til det, HOME-START står for. Personligt har vi været meget ærlige over for venner og familie om, at vi lige skulle lande i den her forældrerolle, så jeg kan godt lide tanken bag HOME-START, hvor man gerne må sige højt, at man har brug for en hjælpende hånd, fortæller Ida Holm. Plakaten er netop sat til salg på Taishō’s hjemmeside, og det er håbet, at folk vil tage godt imod den.
Man skal købe plakaten, fordi man støtter en god sag, men jeg håber også, at vi kan ramme nogle af de kunder, som bare synes, det er en vildt flot plakat. Hvor designet og æstetikken er deres motivation. Nyt samarbejde forener plakateventyr med ønsket om at støtte et godt formål. Der synes jeg virkelig, at man knækker koden til noget godt, for hvis man kan få folk til at donere, uden at de føler, at de skal have penge op af lommen for faktisk at donere, så er vi lykkedes ret godt, siger Ida Holm og tilføjer: Så jeg håber, at folk forelsker sig i plakaten, og så samtidig ser det som et kæmpe plus, at pengene går til et godt formål. I slutningen af oktober afholdt HOME-START Familiekontakt landsmøde for samtlige afdelinger, samt dertilhørende bestyrelser og frivillige familievenner, og her blev plakaten i høj grad godkendt. På landsmødet fik alle lokalafdelinger et eksemplar af Taishō’s plakat med hjem, og vi glæder os over, at plakaten fremover vil blive brugt som et kvalitetsstempel for vores arbejde. Den skal blandt andet formidles til vores samarbejdspartnere og kommuner, siger Sisi Ploug Pedersen, generalsekretær i HOME-START Familiekontakt.
Du kan læse mere om Ida Holm, Taisho og hendes kunst lige her eller på Instagram
Mangler du den helt rigtige gave til en, der er særlig for jeres familie og barn?
Så kan du nu få dit eget eksemplar af plakaten, og samtidig støtte HOME-STARTs arbejde.
Plakaten er til salg igennem Taishos webshop. 50 % af omsætningen går til HOME-START.